• walking in Memphis

     

    Memphis day 2: vandaag stond het bezoek aan Graceland op het programma. Voor sommige deelnemers een van de hoogtepunten als echte Elvisfan. Na een ritje van een kwartiertje stonden we voor de grote witte poort van het huis waar Elvis een groot deel van zijn leven doorbracht. Een heel imposante mansion met de befaamde jungle room, raquetball court, paardestallen, trophy room en zoveel meer.

    S5026020.JPG

    De biljartkamer: een kamer van 10 meter op 7 waarvan de muren en plafond bekleed zijn met 350 meter gordijn.

     

    S5026021.JPG

    There was a pretty little thing, waiting for the king, down in the jungle room: dat pretty little thing was echter nergens te bespeuren :-)

    S5026022.JPG

    Jungle room part 2: de favoriete zetel van Priscilla

    S5026048.JPG

    het graf van the king en zijn familie (ouders en grootmoeder)

    S5026071.JPG

    het museum met alle auto's die Elvis ooit heeft gehad

    Na Graceland gingen we snel even lunchen bij de lokale taco bell, waarna we naar Sun Studio reden. The birthplace of rock & roll. Hier namen grote sterren zoals Elvis, BB King en Roy Orbison hun eerste album op.

    S5026100.JPG

     

    S5026119.JPG

    De studio waar zovele grote sterren hun 1ste nummers opnamen.

    Na de Sun Studio brachten we een bezoek aan het Memphis Fire Museum, een heel mooi brandweermuseum inclusief flashover simulator en heel leerrijk voor kinderen omtrent fire safety. Na ons bezoek aan het museum plunderden we de gift-shop. De T-shirts en patches gingen er heel vlot over de toonbank.

    S5026139.JPG

     

    Morgen richting St Louis voor de budweiser brouwerij en de gateway arch.

     

    Fred

  • welcome tot mephis

    Onze stage is ten einde en we bevinden ons op dit moment in memphis. Na de vele oproepen die we te verwerken kregen is het nu tijd voor ontspanning.

    Na een lange rit van een 3-tal uur kwamen we aan in het national civil rights museum. Dit is de plek waar DrMartin Luther King Jr  op 4 april 1968 werd neergeschoten. We kwamen er alles te weten over het verwerven van de  burgerrechten door de Afro amerikaanse bevolking. Na ons bezoek ging het richting hotel waarna we op Beale street gingen dineren. NU bevinden we ons terug in de Super 8 waar we nagenieten met een fris biertje.

    Morgen Graceland en Sun Studios evenals Memphis fire museum.

     

    Tot later

    Fred

  • Station 9

    Nog eens wat nieuws vanuit downtown station 9, The Bottoms.

    Na een nacht met enkele interventies zoals een brandalarm, enkele verkeersongevallen en een stuk of 6 medische tussenkomsten, werd er deze ochtend hier op de station afspraak gemaakt door de Fire Observers.

    Als eerste punt op het programma stond het 911 center. Deze dienst wordt uitgebaat door Davidson County, een verzameling van steden en gemeenten waarvan Nashville uiteraard de grootste is.

    In het 911 center hier moet iedereen alles kunnen, van calltaking tot dispatchen. Het is een geintegreerde meldkamer met brandweer, medische diensten en politie. Ze werken hier constant met een minimum van 25 man en handelen jaarlijks zo'n 1.2 miljoen oproepen af.

    We zijn ook een kijkje gaan nemen in de "war room". Dit is eigenlijk een zeer groot coordinatiecentrum waar alle mogelijke spelers binnen rampenhulpverlening kunnen plaats nemen en werken.

    Na het bezoek gingen we naar Vanderbilt University, een universitair ziekenhuis van enkele blokken groot. Het is het grootste ziekenhuis van Tennessee en de spoedopname heeft een traumalevel 1, wat wil zeggen dat alle kritieke gevallen naar VU worden afgevoerd.

    Wij gingen helemaal naar boven, een kijkje nemen op ' t dak want 't was daar waar het voor ons te doen was. Hier huist Lifeflight, wat een medische luchtsteundienst is. Die heeft hier het hoofdkwartier en het commandocentrum.

    De dienst heeft administratief personeel, maar ook mecaniciens, piloten, artsen, verpleegkundige, medics en EMT's in dienst. Ze beschikken over 5 helikopters van het type EC145 en EC135, 4 toestellen zijn operationeel en een vijfde dient als reservetoestel. Op Nashville airport hebben ze ook nog een vliegtuig staan voor verdere transferts.

    We kregen eerst uitleg over de dienst en de werking van het commandocentrum om ons nadien naar het lege helikopterplatform te begeven... Inderdaad, de helipad was leeg, hier staat geen heli meer...

    We hebben dan maar enkele foto's genomen van het helipad en van downtown Nashville, wat je even verderop zag liggen. Een beetje later kwam men ons doodgewoon zeggen dat ze een heli voor ons opgeroepen hebben, enkel om ons deze te laten zien. Niet veel later kwam er dan ook nog eens een Bell 206 Jet Ranger van een andere dienst een patient brengen.

    Na de nodige foto's en lunch gingen we allen terug naar onze brandweerposten om er hopelijk naar veel, en goede, interventies uit te rukken.

    Wij kruipen hier even de zetel in, wat reserve-slaap opbouwen voor wat deze nacht zal komen...

     

     

  • de eerste foto's van Eric

     

    P1010225.jpg

    Wat er zoal gebeurd op een vlucht naar Chicago :-)

     

     

     

     

    P1010356.jpg

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    NFD extrication demo

     

    P1010365.jpg

    Fireobservers show them how it's done (in belgium that is :-) )

    S5025591.jpg

    Goodlettsville fire department station

    S5025603.jpg

    Lunch at rivergate

    S5025604.jpg

     

    Station 14  verry nice old neighbourhood fire station.

     

    S5025634.jpg

    NFD High angle rescue demo

     

    Meer volgt later. Meanwhile we're still waiting for that big one!

     

    Fred

  • station 13

    Vandaag waren we alweer vroeg uit de veren. Om 7u vertrokken we naar station 9 waar iedereen verzamelde. We werden verwacht op een awards ceremony in het municipal auditorium waar Nashville FD burgers, politie en brandweerpersoneel eerde voor hun inzet ten tijde van de imense overstromingen die begin dit jaar de stad teisterden.

    Na de ceremonie brachten we een bezoekje aan het plaatselijke Hard Rock Café voor de lunch.

     

    Hierna gingen we allen terug naar station 2 voor een rondleiding over de grote command truck van nashville FD . Impossante wagen die beschikt over alle state of the art materiaal zoals een monitor waarop ze alle beelden van binnen kunnen bekijken via helmcamera's, een camera op een mast van een 15 tal meter evenals een hittecamera op diezelfde mast.

    Nu zijn we terug in de station en hebben alweer een medisch oproepje achter de rug.

    Fred en Frederick (waiting for the big one)

  • group arrival en dag 1 (er is een probleempje met foto's upload)

    3 Oktober 2010 Vertrek groep naar Nashville.

    Na Carl en Fred die vooruit gereist zijn is vandaag de rest van de 14 brandweermensen vertrokken naar Nashville voor het verblijf bij de NFD (Nashville fire dept.).

    Verzamelen onder het grote bord tegenover Star-bucks op Zaventem om 08.00u was de afspraak en nadat iedereen gearriveerd was en er zin in had, ging het richting de incheck balie van American airlines.

     

    De rij bij American airlines was lang, maar al met al verliep het vlot en ook na het passeren van de grens- en bagagecontrole konden we mooi op tijd “boarden” op vlucht AA 89 welke keurig om 11.05u de startbaan achter zich liet met ons aan boord.

    Circa 7 minuten na opstijgen vliegt Eric dan weer over zijn eigen woonplaats waar hij eerst een uur over gedaan had om op de luchthaven te geraken.

     

    De eerste vlucht verloopt kalm en geeft de ruimte om elkaar beter te leren kennen, het invullen van de douaneformulieren, een natje en een droogje op tjd of het bekijken van een film.

    Maar ook het inhalen of voorslapen kan een belangrijke tijdsbesteding zijn waar sommigen jaloers van zijn.

     

     

    Na een vlucht van 8 uur zet de piloot de boeing 767 geheel op tijd en netjes neer op de landingsbaan van Chicago O’Hare.

    Ook het vervolg met de american Eagle AA4055 verliep voorspoedig en omstreeks 1800 uur lokale tijd stonden Fred en Carl ons op te wachten in Nashville airport.

    Ophalen van de vertigo en dan naar het hotel om wat op te frissen,

    Na een welverdiende steak met de groep en even de afspraken voor de volgende dag te hebben doorgenomen kruipen we onder de wol na een eerste lange dag

     

     

     

     

    Dag 2

     

     

     

     

     

     

     

    Na het bekende programma een eerste nacht in de stations.

    Op 28 (Eric en Eric-Jan) was het een rustige nacht volgens de a-shift

    5 oproepen van medische aard en drie brandalarmen. Het eerste brand alarm was direct na het instappen om een paar boodschappen te gaan doen. Rook werd gesignaleerd en een kijkje werd genomen. Ter plaatse bleek het te gaan om een stevige auto brand en het volledige talud onder het viaduct waarop de auto stond. Er ws nog geen alarm gemaakt voor deze brand dus bijalarmeren en beginnen was de boodschap

     

  • station 13 Nashville Fire Department

    Na een dag zoals beschreven door Carl in de vorige post, werden ik en Frederick in post 13 afgezet door onze contactpersoon Larry. We werden heel hartelijk ontvangen door de crew van Engine en Rescue 13.

    Het eten stond klaar en smaakte heerlijk, maar na enkele happen was het al zover: TUUT TUUT TUUT en de printer schoot in gang. Engine 13 en Rescue 13 werden opgeroepen voor een ongeval met geknelden. Met loeiende sirenes door het verkeer en eens ter plaatse bleek niemand gekneld. 2 wagens frontaal op elkaar en uiteindelijk waren er 3 gekwetsten. Een pompwagen, een rescue, een ladder, 2 chiefs en 2 ambulances waren ter plaatse. Na verzorging werden alle 3 gewonden naar een ziekenhuis gebracht.

     Verder nog 2 medicals en een HAZ MAT call gehad. We wachten op de volgende.

     

    Grtz,

    Fred en Frederick 

  • Station 9

    De eerste dag loopt zo ver op zijn einde en iedereen heeft het hoer in Nashville al serieus naar zijn zin gehad.

    De dag begon met een meeting op HQ waar we een rondleiding kregen en enkele chiefs en de Director ontmoetten. Er kwamen enkele voorstellingen van de groep en ook over NFD. Er werd ook veel gezegd over de overstromingen van begin mei 2010.

    Nadien gingen we naar een klein stadje net buiten Nashville. Het is er heel klein maar men kan er genieten van een groot werkingsbudget waardoor de lokale brandweer een mooie en grote kazerne heeft, en de brandweermannen kunnen er zowat kiezen met welk voertuig ze naar interventies rijden.

    De lunch bestond uit wings en burgers in een lokale eettent. De service werd gedaan door een soort cheerleaders in een kader van een strandbar...

    De namiddag werd gevuld met een oefening/demo van Engine en Rescue 2. Deze mannen hebben hoogtereddingen als specialiteit en het was dus ook hierop dat er werd geoefend.

    Er werd een hoge brug uitgekozen over de Cumberland River en verschillende scenario's werden behandeld. Het was zo iets in de zin van: rescue the rescuer.

    Nadien was het dan uiteindelijk tijd voor de station assignments. Iedereen kreeg nog zijn gerief om te slapen en dan begon de postverdeling.

    Ward, David en Carl zitten op station 9. Deze kazerne heeft industrie, residentiële wijken, snelwegen en het grootste zuidelijke en oostelijk gedeelte van downtown.

    Station 9 is veruit de drukste kazerne van Nashville met jaarlijkse zo'n 5000 oproepen. Men rukt hier uit met een autoladder, twee autopompen en een district chief. Daarnaast staat er ook nog een ziekenwagen.

    De ontvangst is zeer hartelijk en een rondleiding van de kazerne volgt al snel. We krijgen ook onze bedden en de plaatsen op de wagens toegewezen.

    De oproepen blijven ook niet lang uit. We beginnen met een verkeersongeval waar de autopomp en autoladder naartoe gaan. Nadien volgen er meerdere medische tussenkomsten maar ook nog een brandalarm en een appartementsbrand.

    Die laatste vond plaats in een sociaal appartementencomplex. Iema&nd had het alarm in werking gezet omdat er een beetje rook in de gang hing ten gevolge van een slechte kok. Dit alles bracht in totaal 4 autopompen, een autoladder en een chief op de been.

    Ondertussen blijft de bel hier maar gaan en zijn we er zeker van dat we hier niet teveel slaap gaan zien deze week.

     

    DSC_0059.JPG

    DSC_0061.JPG

    DSC_0065.JPG

    DSC_0067.JPG

    DSC_0074.JPG

  • touchdown Nashville

    Al onze fireobservers zijn aangekomen in Nashville. Na een lange vliegreis van Brussel naar Chicago, wachtte hen de immigratie en douanecontrole op de luchthaven O'Hare in Chicago. Enkele uurtjes later vertrok hun volgende vlucht naar Nashville TN, de eindebestemming van deze reis.

    Om 17u vertrokken wij ook richting luchthaven om onze medereizigers op te wachten. Na het ophalen van de 2 resterende huurwagens reden we richting Millenium Maxwell House. Wat opfrissen en zo meteen gaan we zien alwaar we een half koebeestje op ons bord kunnen krijgen.

    Een uitgebreider verslag van de reis van de groep volgt later evenals enkele foto's.

    Fred

  • One upon a time...in Nashville

    Na een heerlijke nachtrust waren we reeds op rond 07h30. Op 't gemakske wakker worden, een douchke pakken en naar het hotelrestaurant voor een ontbijtje.

    Het weer ziet er heerlijk uit. Het zonnetje schijnt, de temperaturen zijn mild en er staat een licht briesje.

    Na het ontbijt trekken we naar Hendersonville, een klein stadje op zo'n halfuurtje buiten Nashville. De heading initial staat op Hendersonville Memorial Gardens...een kerkhof. Nu gaan jullie waarschijnlijk wel denken waarom wij naar een kerkhof gaan. Wel, laat ons zeggen dat hier het graf is van een grote meneer in de muziekgeschiedenis. Naast hem ligt zijn vrouw, een beetje verder een songwriter en een deel van de schoonfamilie en nog wat verder liggen zijn ouders en nog andere leden van de familie.

    Ladies and gentleman...Johnny Cash!

    Na zo'n 5 minuten komen er 4 mannen op ons af, ze komen ook eens kijken naar het graf. Onderling spreken ze een taaltje dat ons bekend in de oren klinkt...'t zijn Belgen. We mengen ons en ze schrikken als ze van ons een antwoord krijgen op een vraag...in 't Vlaams.

    Blijkbaar zijn de mannen afkomstig van Asse, op zo'n 5 minuten rijden van bij me thuis. Pas op, 't komt nog straffer want één van hen was de oude opleidingsdirecteur van de ambulanciersschool in 't PIVO, Bart Foré.

    Iets later komt er dan een groep Cashfans af die spontaan beginnen te zingen onder gitaarbegeleiding. We luisteren even en slaan ook een praatje maar iets later zijn we dan op weg naar de Rivergate Mall voor wat shopping time. Na het shoppen gaan we iets eten, we gaan voor een tent welke bekend is om de chicken wings en seafood.

    Tegen 16h30 komt ons contactpersoon ons ophalen aan 't hotel. Larry McCown is een jarenlange veteraan bij de NFD en de man leeft en ademt brandweer. Het word een aangename middag/avond met leuke gesprekken terwijl we doorheen Nashville rijden voor wat sightseeing. We houden ook al halt bij fire stations 19 en 9.

    's Avonds gaan we eten op uitnodiging van onze gastheer, terwijl we het programma van de komende week bespreken. Het ziet er naar uit dat het een toffe, leerrijke week zal worden met een rijkgevuld programma.

    Morgen meer daarover, wanneer onze Fire Observers op de vlucht hierheen zitten.

    De mannen hebben trouwens afspraak over een 45 minuten op Brussels Airport.

    Wij gaan slapen nu. Morgen geef ik alvast een klein overzicht van wat we de komende week zo allemaal gaan doen. In de namiddag zullen we dan al eens wat rondrijden en op zoek gaan naar de ons toegewezen brandweerposten, ons thuis voor de komende week. 

     

     

    461404937_73e0fe1157_z.jpg

     

     

  • Aangekomen in Nashville!

    Awel....we zijn hier!

    Deze ochtend hadden Fred en Carl afspraak gemaakt op Brussels Airport voor hun vertrek naar Nashville, TN.

    Check in verliep zeer vlot, grenscontrole nog vlotter maar de veiligheidscontrole ging dan weer net iets minder vlot.

    De vlucht AA89 Brussels - Chicago zoefde zeer zacht doorheen de internationale luchtruimen om met een "modellanding" te landen op Chicago O'Hare.

    Op minder dan een uur waren we immigratie, baggage claim, customs en baggage check in al voorbij en zaten we in het treintje op weg naar Terminal 3.

    Daar na 15 min door de controle en dan hadden we zo'n twee uurtjes voor onze vlucht naar de eindbestemming.

    We aten een stukje, liepen wat rond, gingen iets drinken en boarden uiteindelijk met 20 min vertraging.

    De crew van vlucht AA4055 kon de vertraging in de lucht wat wegwerken en zo stonden we al snel op de luchthaven in Nashville.

    Ook hier ging alles supersnel want een halfuur na aankomst zaten we al in de wagen op weg naar het hotel.

    Dat hotel is het Millennium Maxwell House en 't ziet er dik in orde uit. Hieronder een klein fotooke van de kamer.

    We gaan hier nog snel iets zoeken om te eten en dan 't bed in voor wat welverdiende rust.

    Morgen hebben we afspraak met ons contact hier van NFD maar dat is dus voor morgen...

     

    DSC_0002.JPG

    DSC_0003.JPG

     

     Fred and Carl arrived in the hotel a little over an half an hour ago. They left Brussels Airport this morning with American Airlines flight 89. It was a very smooth ride with a landing right on time at Chicago O'Hare. Immigrations and all other steps were passed in less then one hour.

    A quick lunch at the airport, a drink and they boarded their connecting flight to Nashville with 15 minutes of delay.

    The hotel seems to be a "topper". It's the Millennium Maxwell House in Nashville.

     

  • Fred en Carl zijn weg!

    Aanstaande zondag vertrekt de groep maar in plaats van 14 Fire Observers zullen er maar 12 te vinden zijn op Brussels Airport.

    Twee, namelijk Fred en Carl, vertrekken vandaag al.

    Zij zullen reeds een verkenning van Nashville uitvoeren, en ze zullen de laatste programmapunten met de brandweer van Nashville bespreken.

     

    dyn010_original_540_405_pjpeg__cca7d78bcf6e097f770fb43e73f49211.jpg